-
1
Zdanie najbardziej charakterystyczne dla Ciebie jako lidera to:
-
Spróbuj tego
-
Co sądzisz na ten temat?
-
Ludzie przede wszystkim
-
Rób to, co ci każę
-
Chodźcie za mną
-
Rób to co ja - natychmiast!
-
-
2
Jedną z Twoich najbardziej wyrazistych cech jako lidera jest:
-
Duże zaangażowanie w zespół
-
Skrystalizowana wizja
-
Dawanie właściwego przykładu
-
Umiejętność słuchania
-
Autorytarność
-
Empatia
-
-
3
Oczekujesz, że Twoi pracownicy:
-
Będą zainspirowani i kreatywni
-
Będą sprawnie realizować Twoje polecenia
-
Będą dzielić się swoimi pomysłami i wizjami
-
Będą osiągać wysokie wyniki
-
Ich cele osobiste będą się wiązać z ambicjami firmy
-
Będą lojalni i zaangażowani
-
-
4
Uważasz za niedopuszczalne, żeby:
-
Pracownicy sprzeciwiali się Twojej woli
-
W firmie panowała napięta i stresogenna atmosfera
-
Opinie Twoich pracowników były lekceważone i pomijane
-
Pracownicy mieli niską motywację i niewielką świadomość celu
-
Od razu skreślać ludzi z powodu ich problemów z efektywnością
-
Pracownicy eksperymentowali i robili coś zupełnie po swojemu
-
-
5
Z jakimi problemami miałeś do czynienia w firmie najczęściej?
-
Niemożność podjęcia szybkiej decyzji
-
Za dużo pomysłów, za mało działania
-
Negatywna atmosfera, rotacja pracowników
-
Nagły spadek aktywności i zaangażowania pracowników
-
Włożony w pracownika wysiłek okazał się niewspółmierny do efektu
-
Pracownicy nie wiedzą, jak zrealizować wizję lidera
-
-
6
Chciałbyś, by Twoi pracownicy postrzegali Cię jako osobę, która:
-
Cieszy się szacunkiem i posłuchem
-
Dostrzega ich mocne i słabe strony
-
Potrafi budować lojalność w zespole
-
Własną pracą pokazuje, w jaki sposób osiągnąć cel
-
Ma rozmach, pomysły i patrzy przyszłościowo
-
Wspiera ich samodzielność i inicjatywę
-
-
7
Który z tych obrazków najlepiej reprezentuje Twój styl zarządzania?
-
8
Dla swoich pracowników pragniesz być przede wszystkim:
-
Nauczycielem
-
Przyjacielem
-
Inspiracją
-
Wzorem
-
Sojusznikiem
-
Szefem
-
-
9
Jakie słowo najszybciej kojarzy Ci się z Twoją firmą?
-
Rozwój
-
Perspektywa
-
Konkurencja
-
Komunikacja
-
Współpraca
-
Dyscyplina
-
-
10
Kiedy myślisz o swojej firmie, Twoje pierwsze skojarzenie to:
-
Różnorodność
-
Zespół
-
Perfekcja
-
Cel
-
Ewolucja
-
Struktura
-
Jaki styl zarządzania preferujesz?
-
Wynik
Styl demokratyczny
To styl, który uwzględnia zdanie każdego pracownika, nawet szeregowego. Szef nie podejmuje arbitralnie decyzji, dopóki nie przedyskutuje jej z podwładnymi i nie dowie się, jaką mają na ten temat opinię, ponieważ ją szanuje, a także zakłada, że to oni mają najbardziej bezpośredni wgląd w problem i tym samym najlepsze koncepcje rozwiązania go.
Taki styl zarządzania sprzyja budowaniu atmosfery zrozumienia w pracy, każdy z pracowników czuje się osobiście odpowiedzialny za przedsiębiorstwo, jednocześnie jednak siłą rzeczy opóźnia podejmowanie decyzji i zawodzi tam, gdzie liczy się błyskawiczna reakcja. -
Wynik
Styl afiliacyjny
Dla takiego menedżera liczą się przede wszystkim ludzie, to oni są najważniejszym atutem przedsiębiorstwa. Jego największą troską jest utrzymywanie harmonii w zespole. Wspiera, chwali, daje pozytywne informacje zwrotne, unika mnożenia biurokracji, stawiając na przejrzyste komunikowanie się.
To buduje lojalność i zaufanie względem szefa, ale sprawdza się wyłącznie wtedy, gdy pracownicy są osobami kompetentnymi i mają jasną świadomość wytyczonego celu, w przeciwnym wypadku może bowiem prowadzić do chaosu i namnażania teorii i pomysłów w miejsce faktycznego działania. -
Wynik
Styl wizjonerski
Inaczej zwany też autorytarnym, z punktu widzenia biznesowego jest uważany za najbardziej efektywny. Lider wyznacza cele i ma wizję, którą pragnie realizować. Komunikuje konieczność jej osiągnięcia pracownikom, ale nie tłumaczy, jak mają ją zrealizować, dając im pole do popisu.
Potrafi natomiast jasno i skutecznie wskazać, o co mu chodzi i co ma na myśli. Taki styl zarządzania sprawdza się szczególnie dobrze wtedy, gdy w firmie wprowadzane są istotne zmiany. -
Wynik
Styl trenerski
Mówi się o nim, że najlepiej rozwija zespół jako całość. Lider zna mocne i słabe strony każdego pracownika, na tej podstawie deleguje zadania i dba o osobisty rozwój swoich podwładnych, jak również połączenie ich ambicji z ambicjami firmy.
Należy jednak pamiętać, że taki styl wymaga wprowadzania skutecznych motywatorów (premii, wyróżnień), aby uniknąć tworzenia silnych i kompetentnych jednostek, które zapragną... przejść do konkurencji. Lider musi też unikać nadmiernego skupiania się na pracownikach słabszych i stwarzających problemy, kalkulując, czy uzyskane korzyści okażą się współmierne do wysiłku. -
Wynik
Styl nakazowy
To nic innego, jak zarządzanie przed strach. Najważniejsza jest kontrola i wydawanie stanowczych poleceń, których wykonywanie jest egzekwowane z całą surowością. Nie ma tu miejsca na pomysłowość i samodzielność pracownika, od którego wymaga się podporządkowania. Często można taki styl spotkać w strukturach militarnych.
Chociaż zadania wykonywane są szybko i prawidłowo, cierpi na tym atmosfera, zanika aktywność, zaangażowanie i może dochodzić do rotacji pracowników. Dla lidera styl nakazowy może być jednak dobrym wyjściem w czasie konfliktu czy kryzysu. -
Wynik
Styl normatywny
Zwany również procesowym. Wysokie standardy działania i szybkie realizowanie zadań liczą się dla lidera najbardziej. Lider jest nauczycielem i sam potrafi dać najlepszy przykład działania. Skłania pracowników do naśladowania go, udowadniając w praktyce, własną pracą, skuteczność danej metody.
Gorzej, jeśli pracownicy wciąż mają wrażenie, że lider jest w tym najlepszy i nigdy mu nie dorównają, czują się niedoceniani. Oczekuje się od nich szybkich wyników, ale osiąganych w narzucony z zewnątrz sposób, co zamyka drogę do inicjatywy i kreatywności. Model ten często można spotkać w działach sprzedaży.